Regulacja tylnej przerzutki

Obecnie trudno jest znaleźć rower górski czy trekkingowy, który nie posiadałby przerzutek. Przerzutki rowerowe (kliknij tutaj żeby sprawdzić ceny) są częścią układu napędowego, które montowane są na haku tylnego widelca ramy i odpowiadają za zmianę przełożeń. Potocznie przerzutką nazywamy także część przymocowaną przy supporcie, która odpowiada za zmianę przełożeń z przodu. Poprawną nazwą jest jednak przekładnia, jednak w celu odróżnienia przerzutek, stosuję się określenie przerzutka tylna i przednia. Przerzutki do roweru możemy podzielić na dwa rodzaje:

  • zewnętrzne –  dokonują zmiany przełożeń poprzez przerzucanie łańcucha pomiędzy tylnymi zębatkami.
  • wewnętrzne – montowane wewnątrz tylnej piasty.

Przerzutki zewnętrzne są zdecydowanie najbardziej popularnym rozwiązaniem stosowanym w dzisiejszych rowerach. Wiąże się to z zaletami, które umożliwia nam konstrukcja przerzutki, ponieważ są zdecydowanie łatwiejsze w serwisowaniu oraz ich waga jest mniejsza niż w przypadku modeli montowanych wewnątrz piasty. Dodatkowo obsługują większy zakres przełożeń, przez co przełączanie się między biegami staje bardziej płynne i wygodne. Zaletami przerzutek wewnętrznych jest odporność na warunki atmosferyczne oraz możliwość zmiany biegu na niższy w trakcie postoju. Głównymi elementami z których składa się przerzutka są:

  • ramię (pantograf)
  • prowadnica (wózek)

Pantograf zazwyczaj składa się ze sprężyny oraz dwóch ruchomych sworzni. Łączy ramę rowerową z wózkiem. Wózek oraz pantograf utrzymywane są w stałej pozycji dzięki lince biegnącej do manetki, przy pomocy której kontrolujemy długość wypuszczanej linki skutkiem czego jest zmiana przełożenia. Linki rowerowe w ciągu swojego życia narażone są na rozciągnięcia, przez które od czasu do czasu musimy wyregulować tylną przerzutkę.

Jak wyregulować tylną przerzutkę?

 Zanim przejdziemy do regulacji przerzutki, należy dokładnie oczyścić ją z błota i innych zanieczyszczeń, które mogą powodować niewłaściwe działanie przerzutki (często na kółkach przerzutki znajduje się gruba warstwa smaru i brudu) . Powinniśmy zwrócić także uwagę na to, czy linka swobodnie porusza się w pancerzu. Do wyregulowania naszej przerzutki wystarczy nam multitool dostępny do kupienia w sklepach rowerowych lub w Internecie. Niejednokrotnie wykonanie tylko tych czynności może poprawić działanie przerzutki. Jeśli jednak w dalszym ciągu mamy problemy z płynną zmianą przełożeń, odkręcamy śrubę mocującą linkę przy przerzutce i  wykonujemy następujące czynności.

Ustawienie przerzutki tylnej:

Regulacja zakresu przerzutki: czynność tą wykonujemy przy pomocy dwóch śrubek z oznaczeniem L i H. Za regulację dolnego zakresu odpowiada śrubka z oznaczeniem H, natomiast górnego śrubka z literką L. Jeśli łańcuch ściąga nam w stronę widelca ramy, śrubkę z literką H musimy dokręcić (wózek oraz najmniejsza zębatka muszą znaleźć się w jednej linii). W przeciwnym wypadku, gdy łańcuch ściąga nam w stronę największej zębatki, śrubkę musimy odkręcić. W przypadku regulacji górnego zakresu (np. kiedy łańcuch wypada nam pomiędzy kasetę a szprychy) śrubkę z literką L musimy dokręcić. Jeśli udało nam się wyregulować zakresy przerzutki, możemy przejść do regulacji przejść pomiędzy biegami.

Regulacja przejść pomiędzy biegami: na początku, baryłki regulujące napięcie linki musimy wkręcić niemalże do końca. Po ustawieniu baryłek przykręcamy linkę za pomocą śruby mocującej na przerzutce. Jeśli łańcuch nie chce nam przeskoczyć na wyższy bieg, musimy odkręcić baryłkę w ten sposób naciągając linkę. Regulację przejść pomiędzy biegami powinniśmy wykonywać pomiędzy drugim a trzecim biegiem. Poniżej zamieściłem film instruktażowy opublikowany przez portal bikeworld.pl, który powinien Wam zobrazować jak wyregulować tylną przerzutkę. Po obejrzeniu tego filmy sądzę, iż ustawienie przerzutki tylnej nie będzie stwarzało Wam żadnego problemu 🙂

  Hierarchia przerzutek Shimano


Kategorie: Poradnik

Tagi: ,

5 Komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany