Jaki rower kupić – crossowy, trekkingowy czy miejski?

Czym różni się rower crossowy, trekkingowy i miejski? Który z nich wybrać? Czy istnieje rower uniwersalny? Jak dobrać rozmiar roweru? Jaką ramę wybrać? Kupić nowy czy używany, z amortyzacją, czy bez? Poniżej – mini poradnik rowerowy.

Jeśli ktoś ma dylemat jaki rower wybrać, to warto przed zakupem podszlifować swoją wiedzę na temat rodzajów jednośladów.

Rower crossowy

Ten typ roweru bywa nazywany także rowerem fitness. Jest to tak naprawdę rower trekkingowy, ale nie ma akcesoriów takich jak bagażnik, błotniki i oświetlenie. Jego zastosowanie jest zbliżone do roweru trekkingowego, lecz jest gorzej wyposażony, choć dzięki temu lżejszy.

Powszechnie uważa się, że jest to wszechstronny rower sportowy, który nadaje się do jazdy w każdym terenie. Rowery tego typu są chętnie kupowane ze względu na możliwość użytkowania podczas jazdy w zróżnicowanym terenie. Jest to swoisty kompromis między rowerem górskim a szosowym. Świetnie sprawdzi się w jeździe po asfalcie, polnych drogach i lesie. W trudniejszym terenie rowery te tracą przyczepność i stabilność, ponieważ wyposażone są w większe koła (28 cali) i węższe opony (ok. 38-44 mm) niż rowery górskie. W tego typu jednośladach stosuje się amortyzowane widelce przednie zapewniające komfort podczas jazdy w lekko nierównym terenie. Napęd jest tego samego typu co w rowerach trekkingowych. Jest to idealny wybór na wycieczki po szlakach.

Jaki rower crossowy kupić? Specjaliści polecają marki: Merida, Kross, Leader Fox, Cube oraz Pells.

Rower trekkingowy

Rower trekkingowy jest wyposażony w duże koła (28-29 cali), przedni widelec z amortyzatorem, opony z bieżnikiem węższym i gładszym niż w rowerach górskich, bagażnik, błotniki, stopkę i oświetlenie. Geometria ramy powoduje, że pozycja rowerzysty jest bardziej wyprostowana niż w rowerach górskich i szosowych. Rowery te mają dość dużo przełożeń (ok. 21-27), więc dobrze radzą sobie w terenie. Są dużo lżejsze i zarazem szybsze niż rowery miejskie.

Uważa się, że są to rowery bardzo uniwersalne, ponieważ nadają się zarówno do jazdy na co dzień po mieście, jak i na leśne wycieczki. Węższe niż w rowerach górskich opony ułatwiają jazdę po asfalcie, ale utrudniają jazdę w terenie. Można je jednak wymienić na szersze. Rowery te mają ergonomiczną kierownicę. Amortyzatory mają najczęściej od 50 do 65 mm skoku, co jest wystarczające do jazdy po asfalcie i szutrze.

Ten typ roweru pozwala pokonywać duże dystanse w bardzo wygodny sposób. Ponieważ jest to najbardziej uniwersalny z rowerów, ma najwięcej zwolenników i jest najpopularniejszy.

Jaki rower trekkingowy kupić? Polecane marki to: Kross, Giant, Kellys, Romet, Merida, Karbon, Author.

Rower miejski

Jakiś czas temu zapanowała prawdziwa moda na rowery miejskie, głównie wśród kobiet. Ten typ roweru świetnie sprawdza się również w mieście, np. podczas dojazdów do pracy oraz na krótszych wycieczkach. Rowery te mają iście miejskie wyposażenie, tj.: błotniki, chlapacze, bagażnik, koszyk, oświetlenie oraz w pełni obudowany napęd. Rowerzysta ma wygodną, wyprostowaną pozycję, która zapewnia dobrą widoczność, tak ważną w miejskim ruchu. Nie nadaje się jednak na dłuższe wycieczki po lesie. Rowery miejskie są ciężkie (często ważą nawet 25 kg!), a więc niezbyt szybkie. Poza tym mają mało przełożeń (od 3 do 10), co jednak jest wystarczające do jazdy po mieście, ale w terenie już nie. Jeżeli ktoś decyduje się na kupno takiego roweru, to powinien wybrać damkę ze względu na większą wygodę podczas częstego wsiadania i zsiadania, np. podczas podstoju na światłach.

Jaki rower miejski kupić? Duży wybór modeli oferują marki: Romet, Le Grand, Kellys, BBF Bike, Kross, Kettler.

Jaki rower kupić i czy istnieje rower uniwersalny

Tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak rower uniwersalny, choć obecnie uważa się, że taką rolę spełnia rower trekkingowy. Jest on rzeczywiście najbardziej wszechstronny, ale jednak nie uniwersalny, gdyż nie nadaje się do wszystkich zastosowań. Jeszcze do niedawna uważano, że takim uniwersalnym rowerem jest rower górski, ale mimo że wjedzie on praktycznie w każdy teren, to jednak podczas jazdy po asfalcie i twardych nawierzchniach, opony stawiają bardzo duży opór i dlatego jedzie się wolniej.

Zatem jaki rower wybrać? Który sprawdzi się najlepiej? W tej kwestii nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Rower powinien być przede wszystkim dostosowany do potrzeb rowerzysty. Trzeba go dobrać do konkretnego zastosowania. Jeśli jeździ się głównie po mieście, to lepiej wybrać rower miejski, a jeśli w niewymagającym terenie, to rower trekkingowy. Z kolei jeśli wybiera się jazdę w terenie czy po górach, to lepiej zdecydować się na rower górski. Żeby jeździć po szosie, trzeba kupić rower szosowy. Rower crossowy to kompromis na drogi asfaltowe i gruntowe.

Przed zakupem należy dokładnie zastanowić się do czego będzie służył i jak intensywna będzie jego eksploatacja. Prawidłowe dobranie typu roweru pozwoli uniknąć niezadowolenia i kolejnych wydatków. Praktycznie każdy typ roweru da się przerobić, ale lepiej chyba od razu kupić ten właściwy. Warto też pamiętać, że rower miejski jest najcięższy, zatem warto go kupić tylko wtedy, gdy jeździmy wyłącznie po mieście.

Inne ważne kwestie

Istnieje kilka kwestii, nad którymi warto zastanowić się podczas wyboru konkretnego modelu roweru.

  • Jak dobrać rozmiar?

Wybór rozmiaru roweru to bardzo ważna sprawa. Od tego zależy komfort jazdy. Ogólna zasada mówi, że rower powinien być dobrany do wzrostu. Aby sprawdzić czy rozmiar jest odpowiedni, wystarczy wsiąść na rower. Stopa powinna dosięgać do pedału umieszczonego w najniższym położeniu i być przy tym nieznacznie ugięta. Siedząc na siodełku należy mieć możliwość dosięgnięcia stopami podłoża. Stojąc na ziemi obiema nogami, dobrze upewnić się, że od krocza do ramy jest co najmniej kilka centymetrów luzu. Warto zwrócić uwagę także na długość roweru. Jeśli ma się wrażenie, że kierownica jest za daleko, to znaczy, że rama jest za długa.

  • Jaką ramę wybrać?

Zasadniczo, że panie wybierają damską ramę, czyli tzw. damkę, a panowie męską. Wybór jest sprawą indywidualną, ale jeśli rowerem jeździ się głównie po mieście, czyli często zsiada się i wsiada, to lepiej wybrać damkę. Z kolei w rowerach sportowych, bez względu na płeć, należy wybrać ramę męską, z uwagi na lepsze znoszenie obciążeń i większą sztywność. W rowerach do zastosowań rekreacyjno-turystycznych wybór nie ma większego znaczenia. Natomiast warto wiedzieć, że na rowerze z męską ramą zmieszczą się dwa bidony, a na damce tylko jeden.

  • Nowy czy używany?

Jeśli kupujący dysponuje odpowiednią gotówką, to lepiej kupić nowy rower. Natomiast jeśli ktoś chce kupić lepszy model, to jak najbardziej można pokusić się o kupno używanego. Warto jednak wtedy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu. Na rynku jest wiele ofert sprzedaży używanych rowerów. Sprzedają je głównie osoby, które chcą wymienić obecny model na nowszy czy lepszy.

  • Z amortyzacją czy bez?

Rower z amortyzacją powinny kupić osoby, które chcą jeździć w terenie. Taki rower zapewni bardziej komfortową jazdę. Natomiast jeśli osoba jeździ tylko po asfalcie i na niezbyt długich dystansach, to nie ma sensu kupować modelu z amortyzacją – amortyzatory znacznie zwiększają masę jednośladu.

Jeśli chcesz kupić rower, to bez względu na to, jaki typ wybierzesz, warto zajrzeć na stronę Panoramy Firm: http://panoramafirm.pl/rowery.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

1 komentarz

  1. Przecież trekingowy i miejski to dokładnie to samo.

    Czasem do jazdy w mieście podnosi się trochę kierownicę (w tego typu rowerach jest zwykle regulowana), montuje na rowerze koszyk na zakupy, albo dodatkową osłonę na łańcuch no ale rower zostaje ten sam.
    Ten sam napęd, te same przełożenia tak samo szybki a waga różni się najwyżej o jakieś dodatki które w większości nawet nie są zamontowane na stałe i przymocowuje się do je roweru na chwilę tylko gdy są potrzebne.

    Po prostu jest to rower do wygodnej jazdy po utwardzonych nawierzchniach, przystosowany do zmiennej pogody.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany