Odzież rowerowa

Współczesny rowerzysta ma przed sobą niezwykle szeroki wybór odzieży rowerowej: wpinane buty SPD, spodenki z wkładkami, kurtki oraz koszulki rowerowe. Niektóre z nich można kupić za niewielkie pieniądze w sieciach dyskontowych, inne zaś potrafią kosztować po kilkaset złotych. Wygórowane ceny nie biorą się jednak z niczego, ponieważ topowi producenci ubrań na rower stosują coraz bardziej nowoczesne materiały, które w zależności od warunków atmosferycznych pełnią różne funkcje. Odzież na lato produkuje się z materiałów, których głównym zadaniem jest termoregulacja czyli odprowadzenie nadmiaru ciepła i wilgoci z naszego ciała. Natomiast odzież zimowa pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury ciała.

Spodnie i spodenki rowerowe

Kupując spodenki rowerowe staniemy przed zasadniczym dylematem: z wkładką czy bez wkładki? Pamiętam swoje początki z rowerem i ból czterech liter po przejechaniu 40 km. Efekt był taki, że następnego dnia usiadłem do kompa i zamówiłem swoje pierwsze spodenki z wkładką. Myślę, że nie tylko ja mogłem tak postąpić. Jednak patrząc na zakup z perspektywy czasu uważam, iż był to pochopny zakup. Jeśli wsiadacie na rower po długiej przerwie to normalne jest to, iż nawet po krótkich dystansach będziecie odczuwać pewien dyskomfort. Uważam, iż nie ma co siać paniki i iść moimi śladami. Wasze tyłki po paru przejażdżkach przywykną do siodła i wkładka wyląduje w szufladzie.Ponadto jazda rowerem w upalne dni z wkładką nie należy do przyjemnych – zdecydowanie wolę mieć lepszą wentylację. Zamiast wkładki można rozważyć zakup wygodniejszego siodła rowerowego. Rowery górskie z reguły są wyposażone w dość wąskie oraz twarde siodełka, które przystosowane są do sportowej i szybkiej jazdy. Wracając do samych spodenek i tematu wkładek: jeśli już zdecydujecie się na pampersa to nie kupujcie najtańszego modelu – po pewnym czasie wkładka ubije i będzie jedynie przeszkadzać i stwarzać ryzyko dodatkowych obtarć. Spodenki możemy podzielić też na obcisłe oraz luźne. Pierwsze z nich z całą pewnością będą bardziej wygodne oraz zminimalizują ryzyko obtarć. Jednak nie każdemu może podobać się paradowanie w obcisłych szortach. Temat spodenek jest dość obszerny i w najbliższej przyszłości możecie spodziewać się oddzielnego wpisu na ich temat.

Spodnie na rower

Na co zwrócić uwagę  kupując długie spodnie na rower? Przede wszystkim na materiał oraz oznaczenia oddychalności oraz wodoodporności. Długie spodnie z reguły zakładamy gdy jesteśmy zmuszeni jechać w niesprzyjających warunkach pogodowych, dlatego warto jest wybrać model wykonany z nieprzemakalnego materiału. Na temat wodoodporności i materiałów pisałem w  tym wpisie. Kolejną istotną sprawą jest krój spodni – nogawki powinny być zwężane przy kostkach dzięki czemu zredukujemy ryzyko zniszczenia materiału przez koronkę. Nogawki powinny mieć także zamki umożliwiające poszerzenie nogawek po to, abyśmy mogli założyć lub zdjąć spodnie bez potrzeby zdejmowania butów. Istotnym elementem spodni na rower są panele wentylacyjne. Dobre spodnie powinny mieć po jednym na każdej z nogawek. W zależności od temperatury i intensywności jazdy będziemy mogli zwiększyć lub ograniczyć ilość powietrza. Kupując spodnie na rower warto jest pomyśleć o naszym bezpieczeństwie – wybrany przez nas model powinien mieć elementy odblaskowe. Jakiej firmy spodnie kupić? Z własnego doświadczenia mogę polecić szkocką firmę Endura. Tutaj możecie zobaczyć  przykładowe modele produkcji Endury.

f-endura-spodnie-hummvee-l

Spodnie Endura Hummvee
Sprawdź ceny

Kurtki rowerowe

Pozycja rowerzysty wymaga specjalnie przemyślanego kroju kurtki. Główną różnicą jest przedłużany tył – jadąc na rowerze jesteśmy pochyleni do przodu i gdyby nie dłuższy tył nasze plecy mogłyby być narażone na przewianie. Tak samo jak w przypadku spodni rowerowych, dobra kurtka powinna posiadać panele wentylacyjne umieszczone na froncie – zazwyczaj pod pachami. Nie mam tu na myśli małych dziesięciocentymetrowych dziureczek przez które dostanie się mało powietrza.  Tutaj możemy przyjąć zasadę, że im większe tym lepsze – zawsze będziemy mogli wyregulować zamkiem stopień wentylacji. Jeśli już o zamkach mowa to należy zwrócić uwagę czy zamki są uszczelnianie – uchroni to nas przed przedostaniem się wilgoci. Czy kurtka rowerowa powinna mieć kaptur? W mojej kurtce posiadam kaptur w którym za bardzo nie lubię jeździć. Wprawdzie krawędzie kaptura posiadają dziurkowane brzegi – ma to na celu poprawienie widoczności, to i tak w dalszym ciągu jest ona gorsza niż gdybym założył czapkę.  Możemy kierować się tu zasadą, iż lepiej mieć i nie skorzystać niż nie mieć i potem żałować. Choć na co dzień kaptur będziemy zakładać rzadko to w przypadku niespodziewanej ulewy  dobrze go będzie naciągnąć na głowę. Tak samo jak w przypadku spodenek, postawiłem na szkocką firmę Endura.

f-endura-kurtka-pakajak-zolta-mKurtka Endura Pakajak
Sprawdź ceny

Koszulki rowerowe

Kolarskie koszulki rowerowe mają specyficzny krój oraz kolorystykę. Nie każdemu może ona pasować – ja sam należę do tej grupy osób. Pomimo dodatkowej funkcjonalności jaką są kieszenie na plecach oraz dopasowany oraz aerodynamiczny krój zdecydowanie wolę założyć zwykłą termoaktywną koszulkę. Zarówno koszulki rowerowe jak i termoaktywne produkowane są ze specjalnych materiałów, które łatwiej odprowadzają wilgoć – bawełna tutaj raczej się nie sprawdzi, ponieważ bardziej nasiąka potem i trzyma wilgoć. Szukając koszulki termoaktywnej warto jest zainteresować się polską firmą Brubeck, która według mnie produkuje ubrania naprawdę dobrej jakości. Wprawdzie koszulki do tanich nie należą, ale nie ma co liczyć, że za niewielką kwotę kupimy produkt, który dobrze się sprawdzi.

Buty rowerowe

 Osoby jeżdżące dłużej na rowerze mogą poważnie zastanowić się nad kupnem butów oraz pedałów SPD. W początkowym okresie życia bloga pisałem o wadach i zaletach SPD. Był to czas w którym jeździłem bez SPD. Myślę, że moje obawy co do SPD były podobne do obaw niejednej osoby: „Jak z tym wypinaniem, przecież można glebę zaliczyć” czy „jak w takich butach chodzić?„. Po przejechaniu prawie paru tysięcy kilometrów w butach SPD muszę nieco zaktualizować ten stary wpis, ponieważ obecnie nie wyobrażam sobie jazdy bez takich butów. Nie ma żadnych problemów z wypinaniem buta, glebami czy chodzeniem. W sezonie rowerowym praktycznie nie zdejmuję tych butów z nóg, a sama jazda jest o wiele bardziej efektywna. Poza tym samo bezpieczeństwo jest o wiele większe. Mając na sobie buty rowerowe i wpięte nogi pewniej czuję się na rowerze zwłaszcza podczas zjazdów po kamienistych drogach. Dodatkowo buty SPD posiadają o wiele sztywniejszą podeszwę, specjalne siatki wentylacyjne oraz elementy odblaskowe. W tym miejscu możecie przeczytać recenzję moich butów marki Mavic. Jeśli rozważacie zakup butów to w tym miejscu możecie znaleźć buty z gwarancją najniższej ceny.

f-buty-spd-sidi-mtb-logo-xcSIDI MTB Logo XC
Sprawdź ceny

Skarpety na rower

Latem tak naprawdę możemy bez problemu śmigać w zwykłych bawełnianych skarpetach. Jeśli ktoś chciałby zwiększyć komfort może rozważyć kupno skarpet termoaktywnych. Jeżdżąc w wentylowanych butach ilość powietrza powinna być wystarczająca, aby utrzymać suchą stopę. Problem z wentylacją obuwia pojawia się jednak w okresie jesiennym oraz wiosennym, kiedy to temperatury nie są zbyt wysokie i stopy narażone są na zimne powietrze. W zasadzie rozwiązania mamy dwa: a) zakup ocieplaczy na buty spd lub b) zakup ciepłych skarpet na rower. W pierwszym przypadku musimy liczyć się z wydatkiem około 100 PLN, natomiast za ciepłe skarpety marki DexShell będziemy musieli zapłacić około 150 PLN. Na co się zdecydować? Drugie rozwiązanie choć nieco droższe jest, według mnie, bardziej praktyczne i wygodne. Osobiście wolę zdjąć jedynie buty, a nie bawić się w zakładanie i zdejmowanie ocieplaczy.

Bielizna termoaktywna

Na chłodniejsze dni warto jest pomyśleć o zakupie kompletu bielizny termoaktywnej: góry oraz kalesonów. Zadaniem bielizny jest utrzymanie odpowiedniej temperatury naszego ciała oraz odprowadzenie wilgoci. Warto wspomnieć, iż producenci bielizny w swojej ofercie posiadają modele o różnym składzie materiału oraz grubości. Cieplejsze modele poza poliamidem oraz elastanem będą wykonane z wełny – ostatnimi czasy na topie jest wełna z merynosa. No właśnie wełna z merynosa. Mam taką bieliznę, a nigdy nie zastanawiałem się jak ten zwierzak wygląda ;). No więc sprawdziłem i muszę przyznać, że wygląda naprawdę ciepło:

welna z merynosaW przypadku bielizny, również mogę polecić polską firmę Brubeck.  Zainteresowanych tematem odsyłam do recenzji bielizny, którą napisałem jakiś czas temu. Kupując bieliznę termoaktywną należy pamiętać, iż powinna dobrze przylegać do ciała – ma ona pełnić rolę naszej drugiej skóry, jest to nasza pierwsza warstwa ubrania.

f-brubeck-merino-soft-bluza-meska-ls10530-czarnyBrubeck SoftMerino
Sprawdź ceny

Rękawiczki rowerowe

Generalnie mamy dwie opcje do wyboru: długie oraz krótkie. Krótkie rękawiczki (bez palców) idealnie sprawdzą się na letnie wypady rowerowe. Wykonane są z cienkich, łatwo odprowadzających temperaturę materiałów. Ich istotnym elementem są żelowe wstawki w miejscu kontaktu dłoni z kierownicą – rozwiązanie te ma zredukować drgania przenoszące z kierownicy na ręce oraz zwiększyć komfort jazdy. Zimowe czy jesienne rękawiczki rowerowe powinny również posiadać takie wstawki. Warto również zwrócić uwagę czy będą miały elementy odblaskowe – jak wiadomo jesienią i zimą szybciej zapada zmrok więc warto jest poprawić swoją widoczność na drodze.

To chyba było by na tyle jeśli chodzi o podstawowe elementy garderoby każdego rowerzysty. Poszczególne punty warto będzie rozwinąć i opisać szerzej, dlatego w najbliższej przyszłości planuję zbadać temat wnikliwiej.  Na sam koniec chciałbym jeszcze napisać kilka słów na temat samej „filozofii ubierania się”

f-rekawiczki-rowerowe-rr004-4fRękawiczki rowerowe RR004 4F
Sprawdź ceny

Odzież rowerowa – filozofia

Generalnie możemy wyróżnić trzy warstwy naszego ubioru:

  • wewnętrzną
  • środkową
  • zewnętrzną

Warstwa wewnętrzna

Jest to warstwa która ma bezpośredni kontakt z naszą skórą, w zależności od panującej temperatury może być to bielizna lub koszulka termoaktywna. Głównym jej zadaniem jest termoregulacja i odprowadzenie nadmiaru potu.

Warstwa środkowa grzejąca

W moim przypadku jest nią polar Northface’a o gramaturze 200g/m2 – można rzec iż jest to średnia wartość. W sklepach możemy kupić polary o gramaturach 100g/m2 oraz 300g/m2.  Komfort termiczny każdego z nas jest inny i każdy we własnym zakresie zdecyduje który będzie najbardziej odpowiedni. Jednak nie ma co przesadzać i myślę, że trzysetka może być zdecydowanie za ciepła.

Warstwa zewnętrzna

Jest to warstwa chroniąca przed wiatrem. Są nią wszelkiego rodzaju kurtki wykonane z takich materiałów jak Goretex. Oczywiście istnieją inne materiały, z których może wykonana być kurtka rowerowa. Jeśli macie wątpliwość czy dana kurtka skutecznie powstrzyma zimne podmuchy wiatru to możecie sprawdzić to przykładając usta do materiału i spróbować przetłoczyć powietrze przez materiał. Jeśli wam się to uda, to możecie być pewni, że kurtka taka nie powstrzyma wiatru.

Tak jak wspominałem wcześniej, odzież rowerowa to dość obszerny temat i każdy z elementów garderoby wymaga osobnego przedstawienia i w przyszłości pojawią się wpisy na ten temat. Jeśli macie jakieś uwagi lub spostrzeżenia zapraszam do dzielenia się nimi w komentarzach.

Odzież używana Lublin


Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany