Smarowanie i konserwacja łańcucha rowerowego

Łańcuch rowerowy jest częścią bez której napęd rowerowy nie mógłby działać, dzięki niemu energia z korby jest przenoszoną na tylną zębatkę napędzającą tylne koło roweru. Nieraz kiedy wyskoczę na rower na swojej drodze mijam rowerzystów, których łańcuchy rowerowe wydają z siebie dziwne piski i trzaski. Zaniedbany oraz bez odpowiedniej konserwacji łańcuch, po pierwsze skutecznie odbierze nam przyjemność z wypadu na rower, a także utrudni sprawne działanie całego układu napędowego (często się zdarza, iż żywotność niekonserwowanego łańcucha spada, a my będziemy musieli wydać pieniądze na nowy, który wbrew pozorom nie jest taki tani). To jak często powinniśmy wykonać czyszczenie oraz smarowanie łańcucha zależy głównie od tego ile kilometrów pokonujemy oraz w jakich warunkach. Zdecydowanie polecam wykonać konserwację łańcucha zanim zacznie skrzypieć czy piszczeć.

f-finish-line-olej-cross-countrySmar do łańcucha Cross Country
Zobacz więcej

Jak czyścić łańcuchy rowerowe?

Najprostszą oraz według mnie najskuteczniejszą metodą jest zdjęcie łańcucha z zębatek. W przypadku kiedy jest on wyposażony jest w spinkę do łańcucha sprawa jest bardzo prosta. W przeciwnym wypadku będzie potrzebny nam skuwacz do łańcucha, za pomocą którego rozkujemy ogniwa. Na tym etapie warto jest zainwestować w spinkę, ponieważ w przyszłości będziemy mogli sprawniej wykonać powyższą czynność. Jak już poradzimy sobie ze zdjęciem łańcucha, bierzemy szmatkę za pomocą której wyczyścimy nasz łańcuch z błota i większych zabrudzeń. Po wstępnym czyszczeniu umieszczamy go w butelce lub niewielkim wiaderku do którego wcześniej wlaliśmy benzynę lub naftą, która świetnie nadaję się do czyszczenia łańcucha, ponieważ skutecznie rozpuszcza nagromadzony smar oraz wypłucze wszelkie nieczystości z wnętrza ogniw. Po zanurzeniu, energicznie potrząsamy naszym zbiornikiem w celu wypłukania zanieczyszczeń, możemy również zostawić łańcuch na trochę, aby benzyna lepiej rozpuściła zanieczyszczenia. W sprzedaży dostępne są maszynki do czyszczenia łańcucha, jednakże powyższy sposób wg. mnie jest na tyle skuteczny, że nie miałem potrzeby zakupu takiej maszynki. Podczas czyszczenia warto jest również zwrócić uwagę na stan czystości koronek, zębatek oraz kółek wózka przerzutki. Być może okaże się, że na tych elementach znajduje się  brud, który trzeba usunąć, aby nie dostał się na świeżo wyczyszczony łańcuch.

Czym smarować łańcuch?

Sprawa jest dość prosta i oczywista: najlepiej jest zaopatrzyć się w specjalne smary do łańcucha. W Internecie znajdziecie produkty, których cena oscyluje w granicach 25-30zł. Taka buteleczka powinna wystarczyć Wam na cały sezon. Smary rowerowe dostosowane są do różnych warunków, w których jeździcie. W ofercie znajdziecie produkty przystosowane do trudnych warunków atmosferycznych takich jak jazda w błocie lub śniegu. Są one odpowiednio bardziej gęste, przez co będą wolniej wypłukiwane przez wodę. Do codziennej jazdy polecam stosować smary uniwersalne, które nie są zbyt gęste i doskonale sobie poradzą w normalnych warunkach. Na każde ogniwo łańcucha powinna zostać naniesiona jedna kropla smaru. Po nasmarowaniu łańcucha, kręcimy pedałami, aby olej został równomiernie rozprowadzony po wszystkich ogniwach. Z tak przygotowanym łańcuchem możemy ruszyć w każdą podróż!

Zapraszam do zapoznania się z materiałem wideo, przygotowanym przez ekipę portalu bikeworld.pl

 

A Wy, jak często czyścicie i smarujecie swój łańcuch w rowerze?

 


Kategorie: Poradnik

Tagi: ,

3 Komentarzy

  1. “…jednakże powyższy sposób wg. mnie jest na tyle skuteczny, że nie miałem potrzeby zakupu takiej maszynki…”

    Taka maszynka do czyszczenia łańcucha służy tylko do powierzchownego obmycia łańcucha z brudu, nic nie zastąpi płukania.

    Odpowiedz
  2. U mnie podobnie – przyda się w tym sezonie. W tamtym było nie zbyt dobrze z konserwacją, a pękł dopiero po 9 tyięcach (na szczęście w moim mieście a nie setki km od niego w ciemnym lesie w nocy…)

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany