Jak przygotować się do treningu w chłodne dni?

Jak przygotować się do treningu w chłodne dni?
1 (20%) 1 głosów

Osoby trenujące na świeżym powietrzu stają przed dużym wyzwaniem, gdy temperatury za oknem spadają. W okresie jesienno-zimowym nie trzeba jednak rezygnować z praktykowanej aktywności fizycznej, ale warto podejść do treningów w chłodne dni z rozwagą i odpowiednio się do nich przygotować.

Treningi na świeżym powietrzu mają wiele zalet, a jedną z nich jest ta konkretna specyfika poruszania się pod gołym niebem, na powietrzu, bez konieczności kupowania karnetów i ćwiczenia w zamkniętych pomieszczeniach. Te wszystkie atuty wiążą się jednak z koniecznością stawienia czoła kiepskiej pogodzie i niskim temperaturom. Odpowiednie przygotowanie się do treningów w chłodne dni to kwestia nie tylko komfortu, ale też zdrowia i bezpieczeństwa i właśnie dlatego powinna być dla każdego priorytetem.

Co jest najważniejsze, gdy przygotowujemy się do treningu w chłodny dzień?

Kluczową kwestią dla każdego, kto podejmuje aktywność fizyczną na świeżym powietrzu jesienią lub zimą, powinno być dostosowanie własnego stroju oraz akcesoriów do trudniejszych warunków zewnętrznych. Niezwykle istotny staje się wówczas model ubierania się na cebulkę (warstwowo). Nie chodzi oczywiście o to, by zakładać na siebie trzy swetry, ale o fakt, by sięgać po specjalistyczną odzież sportową:

  • Bielizna termoaktywna to pierwsza warstwa odzieży, jaką należałoby na siebie założyć, by zapewnić sobie komfort cieplny, wygodę i ochronę skóry przed wychłodzeniem. Dobra bielizna termoaktywna będzie utrzymywała temperaturę ciała na optymalnym poziomie, a także zadba o to, by wilgoć była odprowadzana z powierzchni skóry.
  • Odzież sportowa to kolejna warstwa, po którą należy sięgnąć. W okresie jesienno-zimowym powinny to być ubrania dostosowane do warunków pogodowych (długie spodnie, sportowe koszulki z długim rękawem).
  • Sportowa odzież wierzchnia to ostatnia z warstw, o jakie należy zadbać podczas treningów w chłodne dni. Specjalistyczne kurtki i bluzy doskonale sprawdzą się podczas deszczu i niskich temperatur, choć z pozoru nie wydają się grube, to są wykonane z odpowiednich materiałów, które chronią ciało przed wyziębieniem.

Decydując się na trening w chłodny, wietrzny lub deszczowy dzień, warto zadbać także o osłonę uszu, głowy oraz dłoni. To okazja, by sięgnąć po sportowe nauszniki lub czapki i rękawiczki. Nie bez znaczenia jest także dobór odpowiedniego obuwia – letnie będzie zbyt lekkie i cienkie, a nawet mogłoby przemoknąć.

Treningi na świeżym powietrzu w chłodny dzień tylko w specjalistycznej odzieży

Obecnie bieganie i treningi na terenowych siłowniach są już bardzo popularne, a to wpłynęło także na wyższą świadomość faktu, że trenować można i warto, ale w odpowiedniej odzieży. Na nic nie zda się ubieranie grubej kurtki do biegania, jeśli nie jest to odzież sportowa, nie będzie odprowadzała wilgoci i już po chwili odczujemy to na własnej skórze.

Jedną z najważniejszych kwestii w kompletowaniu stroju do treningów na jesień i zimę jest odpowiednia bielizna termoaktywna. Choć warto posiadać cały strój sportowy o w pełni profesjonalnym charakterze, to właśnie od bielizny należałoby zacząć zakupy, bo to ona styka się bezpośrednio z ciałem i ma ogromne znaczenie w regulowaniu temperatury i wilgotności skóry.

  • Skarpetki termoaktywne bywają pomijane przy kompletowaniu stroju na trening i jest to nagminny błąd. Dobre skarpetki termoaktywne są nie tylko wygodne w noszeniu, ale też zapewniają stopie optymalne warunki. Posiadają wzmocnienia i elastyczne wstawki, które zapobiegają ich zsuwaniu się lub przekręcaniu podczas treningu, a nawet mogą zredukować uczucie ucisku i obcieranie przez buty. Można znaleźć je w dowolnym rozmiarze, w wersji damskiej, męskiej i dziecięcej, w wielu wzorach i kolorach. Skarpetki termoaktywne są obecne w ofertach najpopularniejszych marek sportowych, jak również w asortymencie nieco mniej znanych producentów.

Przy kompletowaniu stroju do treningu w chłodnym okresie, nie można zapomnieć o funkcjonalnych i wygodnych ubraniach z długim rękawem. Jesienią warto odłożyć koszulki z krótszymi rękawami i sięgnąć po wariant, który lepiej ochroni ręce przed zimnem.

  • Termoaktywne koszulki z długim rękawem – należy je potraktować jako jesienno-zimowy niezbędnik. Ich zaletą jest fakt, że dobrze przylegają do ciała i chronią zarówno tułów, jak i całe ręce. Powinny być wykonane z elastycznej tkaniny i bez problemu mieścić się pod bluzą i kurtką. Termoaktywne koszulki z długim rękawem można znaleźć w ofercie większości marek sportowych. Są dostępne w różnych wersjach, kolorach i rozmiarach.

O co jeszcze warto zadbać, by zdrowo i bezpiecznie trenować w chłodne dni?

Odzież i obuwie sportowe to jeszcze nie wszystko, co jest niezbędne do bezpiecznych i komfortowych treningów, gdy za oknem robi się chłodno. W trosce o własne zdrowie należy dopasować częstotliwość oraz długość treningów do warunków pogodowych, a także rozważyć ich zmodyfikowanie.

  • Gdy trenuje się przy niskich temperaturach, bardzo łatwo o wyziębienie organizmu oraz zapalenie górnych dróg oddechowych. Należy tak ułożyć plan treningowy, by unikać nadmiernego oddychania przez usta – czasami to kwestia nieco wolniejszego tempa treningu.
  • Warto zwrócić uwagę na jesienno-zimowy smog – bieganie na świeżym powietrzu, które przepełnione jest pyłem i szkodliwymi substancjami, z pewnością nie przyniesie nic dobrego. Aktualny stan powietrza można monitorować przy pomocy aplikacji, a w razie potrzeby, warto zainwestować w maskę do biegania.
  • Przy niskich temperaturach odpowiednia rozgrzewka i poprawne postępowanie po treningu są jeszcze ważniejsze, niż zwykle. W niskich temperaturach mięśnie potrzebują więcej czasu, by się rozgrzać. Złudne jest także uczucie ciepła podczas treningu – nie należy zdejmować ani rozpinać odzieży, a po powrocie do domu warto wziąć ciepły prysznic.

Treningi w okresie jesienno-zimowym są zdecydowanie mniej przyjemne od biegania wiosną czy latem. Wiele osób na ten czas przenosi swą aktywność na teren siłowni, salę gimnastyczną lub do klubu fitness, ale nic nie zastąpi treningów na zewnątrz, jeśli to właśnie one są naszą pasją. Jeśli odpowiednio zadbamy o swój ekwipunek, strój i przygotowanie, trenowanie jesienią i zimą będzie o wiele przyjemniejsze. Jeżeli nadal nie wiesz jak przygotować się do treningu jesienno-zimowego, odwiedź link z sklep-presto.pl.


Kategorie: Poradnik,Promo

Tagi: