Jakie koła do roweru? 26 czy 29 cali? A może 27,5?

Planując zakup roweru górskiego zapewne staniemy przed dylematem wyboru średnicy koła – 26 czy 29 cali? Sprawę dodatkowo mogą komplikować koła 27,5 calowe, które obecnie są rzadko spotykane. Nie można jasno stwierdzić całkowitej przewagi jednych nad drugimi, ponieważ każda z opcji ma swoje wady i zalety. Najczęstszym rozmiarem kół spotykanym w rowerach górskich jest 26 cali, jednakże w ostatnich latach możemy zaobserwować rosnącą popularność 29erów. Poniżej postaram się przedstawić wady i zalety dostępnych na rynku rozmiarów.

Jaki rozmiar kół powinniśmy wybrać?

Zanim przystąpimy do omówienia wad i zalet powinniśmy wiedzieć że rozmiary odnoszą się do średnicy obręczy wraz z oponą. Każdy z rozmiarów ma swoje plusy i minusy, które będą tym bardziej zauważalne im bardziej intensywnie będziemy korzystać z naszego roweru.

Rower z kołami 29-calowymi (29er):

Rower z kołami 29-calowymi będzie na pewno osiągał większe prędkości przy tych samych przełożeniach, natomiast przyśpieszenie może być nieco słabsze, ponieważ większe koło jest trudniej wprawić w ruch. 29calowce lepiej sprawdzą się w grząskim oraz piaszczystym terenie, będą bardziej stabilne i tym samym sama jazda będzie bardziej komfortowa. 29ery również lepiej sprawdzą się na dalekich trasach gdzie priorytetem jest pokonanie dużej odległości, a zwrotność i spryt odchodzi na drugi plan. Dodatkowo będziemy musieli zapłacić więcej za 29er z tym samym osprzętem niż za rower z kołami 26-calowymi.

Foto:

Rozmiar:

Ilość otworów:

Producent:

f-wtb-obrecz-frequency-i-19-czarno-bialy-26-cali-23-mm-32-otwory 26 cali 32 Zobacz więcejWTB

f-alexrims-obrecz-dh19-czarny-26-cali-32-otwory

26 cali 32

Zobacz więcej

Alexrims

Rower z kołami 26-calowymi:

Modele z 26-calowymi kołami o wiele lepiej sprawdzą się na krętych ścieżkach oraz stromych podjazdach. Rower na mniejszych kołach jest bardziej dynamiczny oraz łatwiej nim jest podjeżdżać i manewrować. Mniejsze koła posiadają jeszcze jedną przewagę nad większymi – ich waga jest również mniejsza. Producenci 29-calowych kół chcąc zrównać ich wagę z ich 26-calowymi konkurentami stosują lżejsze stopy materiałów, przez co ich wytrzymałość może ulec pogorszeniu. Mniej zaawansowane stopy używane w 26-calowych kołach to także mniejsza cena. Osoby mieszkające w blokach również powinny być bardziej zadowolone z wyboru 26-calowca – rower jest mniejszy i łatwiej go przenosić po klatce schodowej lub przetrzymać w mieszkaniu czy piwnicy.

Rowery z kołami 27,5-calowymi

Jest to nowo powstały trend, który niektórzy uznają za kompromis pomiędzy omawianymi rozmiarami. Być może moda na średnie koła za kilka lat opanuje świat rowerów górskich. Jednakże uważam, że zanim to nastąpi powinniśmy się trzymać jednej z dwóch wcześniejszych wersji. Obecnie niska popularność rowerów z kołami 27,5 calowymi to również mniejsza dostępność opon oraz dętek. Jeśli zdecydujemy się zabrać 27,5-calowca w mniej cywilizowane tereny możemy mieć problem z zakupem dętki czy opony.



Kategorie: Poradnik

Tagi:

2 Komentarzy

  1. Ja mam (chyba – nie jestem jakimś znawcą rowerów) koła 26 calowe. Miałem przyjemność jechać kilka razy na rowerze z większymi kołami (wydaje mi się, że były to koła 29 cali) i jestem pewien, że jak teraz będę zmieniał rower, to tylko na taki 😀 Według mnie jazda jest dużo wygodniejsza, mniej się męczyłem jadąc. A jakiejś dużej różnicy w zwrotności nie zauważyłem, więc powinienem dać sobie radę 🙂

    Odpowiedz
  2. Hej, fajny blog, wpis / nagranie też spoko , a co do tematu: mam klika rowerów, może akurat 29″ akurat nie ale uważam że bardzo blisko do niego jest poczciwy rower typu cross , czym się różni ? nie udaje że jest rowerem górskim, ma obręcze 28″ (29″ obręcze też ma 28″) ale oponę niższą niż 29″ bo tylko 1,5″ a nie 2,1″ jest szybszy od 26″ ale jest mniej zwrotny i mniej zrywny od 26″ .
    Rower crossowy nadaje się świetnie na większość tras na których jeżdżą posiadacze 26″ w Polsce i jest na nich szybszy – dlaczego ? bo ogromna większość rowerzystów nie używa rowerów górskich w górach, tylko na terenach nizinnych i na prostych oklepanych trasach, i nie ma nic w tym złego, tylko że kupują czasem górala za 4 – 6 tys ale nigdy nie pojadą nim w góry.

    dlatego jeśli patrzysz rozsądnie na swój portfel, a chcesz kupić 29″ po to by być szybszym, mieć lepszą stabilność niż 26″ a twoje trasy i tak ograniczają się do wypadów do puszczy Kampinowskiej (maz) czy puszczy zielonki (wlkp) sory że innych nie wymienie 🙂
    to popytaj , porozglądaj się za modelami crossowymi bo na pewno będą miały lepszy stosunek jakości do ceny, chociaż oczywiście maja trochę inną geometrię ramy.

    jak wspomniałem mam kilka rowerów (i lubię duże koła => 28″), jeżdżę każdym z nich po innych trasach 🙂
    mam cross’a do lasu (wlkp) , treking do miasta i na wyprawy, przełaj ‘ówkę na ostry i szybki fun w lesie i bezdrożach i asfalcie, i górala XC na podjazdy w górach i maratony.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany