Jakie opony rowerowe wybrać?

Oceń ten wpis

Markowe opony rowerowe, przy właściwym stylu jazdy oraz odpowiednim dla opon terenie, powinny nam posłużyć przez więcej niż 1 czy 2 sezony. Wiele osób decyduje się na zmianę opon w sytuacji kiedy bieżnik opony jest niemal łysy – co jest oczywiście błędem, ponieważ taka opona nie posiada swoich właściwości, przez co przyczepność spada, a  droga hamowania wydłuża się co może mieć fatalne skutki w ekstremalnych sytuacjach, kiedy musimy naszą prędkość zbić do zera. Przed zakupem nowych opon rowerowych warto jest przeanalizować nasze dotychczasowe trasy rowerowe (ja akurat jestem bardzo zadowolony z moich semi-slicków Land Cruiser). Być może okaże się, że do tej pory poruszaliśmy się głównie po asfaltowych drogach mając zamontowaną oponę terenową, która niekoniecznie sprawdzała się dobrze w takich warunkach.

Jak dobrać rozmiar opony rowerowej?

Muddy tireZanim wybierzemy się na zakupy, warto jest wiedzieć jaki rozmiar opony do roweru będzie nam potrzebny. Pierwszym parametrem jaki nas będzie interesować jest średnica opony – zazwyczaj jest ona podawana w calach, a jej zakres to 24-29 cali. Rowery dziecięce oczywiście będą miały mniejsze koła. Drugim parametrem jaki został podany  jest jej szerokość. Na swojej starej oponie będziemy musieli znaleźć np. taki zapis: 26×1,75. Co będzie oznaczać, iż nasza opona ma 26 cali średnicy, a jej szerokość to 1,75 cala. Poza wymiarami calowymi stosuje się oznaczenie ETRTO. Jednostką miarową w tym oznaczeniu są milimetry i wygląda ono tak: xx-xxx. Pierwszą wartością jest szerokość opony, drugą jej średnica.


Jakie są popularne rodzaje opon rowerowych?

Opony terenowe: charakteryzują się grubym bieżnikiem, który swym wyglądem przypomina kostkę. Szerokość opon terenowych wynosi zazwyczaj od 2″ w górę. Szeroki bieżnik zapewnia dobrą przyczepność w terenie oraz minimalizuje zapadanie się koła w grząskim piachu. Niestety ceną za dobrą przyczepność jest większy opór toczenia oraz hałas, jaki opona będzie wydawać podczas jazdy po asfalcie.

Opony semi-slick: doskonale sprawdzą się w terenie mieszanym z przewagą dróg utwardzonych. Bieżnik opony typu semi-slick na środku jest niemal łysy. Może posiadać on jedynie delikatne żłobienia. Klocki rozstawione po bokach opony powinny pomóc nam w pokonywaniu dróg nieutwardzonych. Musimy jednak pamiętać, że w cięższym terenie opony takie pomimo dodatkowych klocków nie zdadzą egzaminu.

Opony slick: są niemalże pozbawione bieżnika. Dodatkowo ich szerokość nie przekracza 1,75″. Dzięki swojej płaskiej powierzchni oraz niewielkiej szerokości, opony te doskonale sobie radzą na suchej i równej nawierzchni. Opór toczenia takich opon jest zredukowany do minimum, przez co osiągane prędkości są o wiele większe niż w przypadku opon terenowych.

Rowerowe opony zimowe: posiadają szerszy bieżnik, który zapewnia lepszą przyczepność w trakcie jazdy po zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Dodatkowym elementem tych opon są metalowe kolce, które poprawiają przyczepność.


Kategorie: Poradnik

Tagi: ,