Jak wybrać rower? Rodzaje rowerów MTB cz.1

Oceń ten wpis

Idziesz do sklepu z rowerami i stajesz przed trudnym wyborem. Współcześnie wybór sprzętu jest ogromny, producenci prześcigają się w pomysłach na dodatkowe gadżety, czy ulepszenia. Nic więc dziwnego, że przeciętny człowiek nie wie, który rower kupić i który będzie dla niego najbardziej odpowiedni.

Odpowiedni sklep

Większość sklepów rowerowych niemalże szokuje mnogością sprzętu, który możemy nabyć. Pamiętajmy jednak, że nie ilość a jakość się liczy. Dlatego jeśli nie jesteśmy fachowcami warto wybrać się do mniejszego sklepu, gdzie sprzedawca poświęci nam wystarczająco dużo uwagi i pomoże nam kupić upragniony rower, który spełni nasze oczekiwania.

Idąc na zakupy wypadałoby jednak orientować się w temacie i mniej więcej wiedzieć czego się szuka i czego oczekuje. Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań: w jakim celu będę używał/używała roweru, jaki styl jazdy lubię i czy są jakieś elementy, które są mi niezbędne w rowerze. No i najważniejsza kwestia – ile jestem w stanie pieniędzy na rower przeznaczyć. Jeśli będziemy znali na nie odpowiedzi, to powinniśmy kupić w miarę przyzwoity sprzęt, jeśli chodzi o nasze wymagania.

Różne gatunki

Oczywiście – wielu amatorów zaczynało swoją przygodę z rowerem od najprostszego sprzętu, kupionego w jednym z marketów. Wraz z wzrostem zainteresowania i umiejętności – rosną też oczekiwania co do sprzętu, który musi spełniać znacznie więcej funkcji. Tak więc drogi niegdyś rower za niespełna 1000 zł z czasem zmienia swoje oblicze i nasze postrzeganie ceny (po paru latach stwierdzamy, że cena trzykrotnie wyższa wcale nie jest wygórowana).

Osoby początkujące MTB powinny zdecydować się na sztywny rower górski, ci którzy kochają szybką jazdę – na enduro, dla turystów przeznaczony jest sprzęt allmountain. Zawodowiec jeżdżący w maratonach z pewnością wybierze wyczynowy rower górski, zaś ekstremalista – rower freeideowy.

Hardtail

Nazwa pochodzi z języka angielskiego, dokładnie wywodzi się od sztywnego ogona. Dawniej nazywało się tak rower, który nie posiadał z tyłu amortyzacji. Wydaje się więc, że ten gatunek roweru odchodzi (jeśli nie odszedł) już do lamusa. Takie rowery charakteryzują się bardzo niską ceną, jednak często pierwszy rower jaki dostaliśmy jako dzieci od rodziców, to właśnie był hardtail. Są jednak osoby, które do dziś po prostu lubią i cenią ten sprzęt. Co ciekawe ten model jest około kilograma lżejszy od rowerów, które mają takie samo wyposażenie. Zwolennicy hardtaili są też przekonani, że psują się one znacznie rzadziej od innych rowerów. No i niska cena. Tańsze jest również serwisowanie. Kupując tego rodzaju sprzęt należy przyjrzeć się uniwersalnym oponom, szerokiemu zakresowi przełożeń oraz amortyzatorowi.

Jeśli chodzi o pozycję na tego typu rowerze, to mamy duże pole manewrów (od supersportowej do komfortowej). Początkowo warto jednak decydować się na wariant bardziej komfortowy.

Amortyzację mamy tylko z przodu. Jak podają specjaliści skok wnosi od 80 do 100 mm. Powyżej mogą wystąpić problemy z dobraniem geometrii.

rower górski unibikeRowery górskie
Kliknij i sprawdź ceny!

Niestety w tanich rowerach raczej spotkamy hamulce typu V. Zdarza się jednak, że są w nich też stosowane tarczówki. Standardowa ich średnica wynosi wówczas 160 mm. Specjaliści uczulają, że nie ma sensu kupować hamulców tarczowych mechanicznych, bowiem tylko się ładnie prezentują i nic poza tym.

Cena roweru typu hardtail  wynosi około 2000 zł. Najlepiej szukać sprzętu, który jest wyposażony w Shimano Deore, sprawdzi się też odpowiednik SRAM X-7.

XC oraz maraton

Ostatnie lata są istną rewolucją jeśli chodzi o ten gatunek. Wpływ na to miał przede wszystkim rozwój dyscypliny, którą nazywamy maratonem. Początkowo adaptowane były do niej typowe sprzęty XC. Z biegiem lat nastąpiło jednak wiele zmian, konieczne bowiem było dostosowanie sprzętu, by nadawał się na dłuższe dystanse. Odkryto, że np. dodatnie do sprzętu tylnego zawieszenia miało świetny wpływ na trakcję. Dodatkowo podniosło też poziom bezpieczeństwa i ku zaskoczeniu wielu – doszło do popraw wydolności kolarza.

Jeśli chodzi o opony do XC to nie są one nazbyt grube. Niezbyt ciężkie są też siodła oraz ramy. Wiele osób jeżdżących amatorsko z zazdrością spogląda na sprzęt kolarzy. Okazuje się jednak, że nie do końca jest czego. Taki rower nijak ma się do jazdy dla przeciętnego człowieka – jest niewygodny, oferuje twarde zawieszenie, a jego siodło jest niczym deska. Warto też wiedzieć, że rowery do XC oraz do maratonu są łudząco podobne. Jedynie oko fachowca jest je w stanie w ogóle rozróżnić.

f-superior-xc-707-27-5-2016Rowery XC
Kliknij i sprawdź ceny!

Pozycja w tych rowerach – jesteśmy pochyleni. Kierownica roweru jest niżej niż siodło (może sięgać nawet 30 centymetrów!!!). Takie pochylenie ma na celu poprawienie aerodynamiki oraz ułatwia nam podjeżdżanie.

Jeśli chodzi a amortyzację to skoki są niewielkie. Standardowo wynoszą od 80 do 100 mm. Posiadają również możliwość blokady.

Niestety tego typu rowery nie należą do najtańszych. Musi być bowiem bardzo lekki i zarazem wytrzymały. Taki sprzęt kupimy od 4000 zł wzwyż, jednak zaleca się, by przeznaczyć na niego przynajmniej 6000 zł.



Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany