Rowerowy bagażnik, czyli nowy wymiar podróży

Oceń ten wpis

Zwiedzanie odległych miast z perspektywy rowerowego siodełka – oto idealna forma rodzinnej rekreacji jeśli tylko można swój ulubiony pojazd przewieźć samochodem. Do tego wystarczy dobry bagażnik rowerowy. Przed zakupem trzeba jednak dokładnie przeanalizować funkcjonalność każdego z modeli.

Bagażniki rowerowe są coraz bardziej popularne wśród mobilnych rodzin stawiających na wspólną rekreację. Gdy okolice miasta zostały już przejechane wszerz i wzdłuż, czas na nowe wyzwania. A wraz z nimi pojawia się pytanie o logistykę cennych jednośladów.

Problem rozwiązują uchwyty, które zapewniają rowerom bezpieczeństwo, stabilizację, transport nawet na wyjątkowo długich trasach. Dzięki nim wakacyjne wyjazdy zmieniają się w podróże rodzinnych cyklistów. Widoczne jest to przede wszystkim na zachodzie Europy, gdzie od lat latem samochody wyposażane są w dodatkowe uchwyty pozwalające cieszyć się rowerowymi emocjami w każdym miejscu pobytu.

Teraz z takiej możliwości coraz chętniej korzystają Polacy. Podróżowanie po Polsce samochodem zmienia się stopniowo w formę aktywnego wypoczynku na rowerach. Auto staje się w tym przypadku pojazdem drugiego planu. Służy bowiem wyłącznie do tego, by przewieźć jednoślad w wybrane miejsce.

Bagażniki rowerowe – dach, klapa lub platforma

Bagażniki rowerowe (np. te dostępne w sklepie Feu Vert https://www.feuvert.pl/e-sklep/uchwyty-rowerowe.html) można podzielić na trzy rodzaje – ze względu na miejsce montażu: na dachu, na tylnej klapie i na haku (platformowe).

Popularnym rozwiązaniem jest instalacja konstrukcji na haku. Bagażnik zbliżony kształtem do nożyczek w łatwy sposób może pomieścić nawet kilka rowerów położonych na przystosowanych do tego belkach. Trzeba jednak zwrócić uwagę na ograniczenia techniczne – w tego rodzaju uchwytach nie można np. zabezpieczyć niektórych rowerów, np. „damek”. Potrzebne są do tego specjalne adaptery, których montaż i zdejmowanie może przysporzyć nieco problemów. Instalacja bagażnika przypominającego szczypce wiąże się także z zainstalowaniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej oraz oświetlenia – wymagają tego przepisy ruchu drogowego.

Bagażnik montowany na klapę auta to rozwiązanie, które może być mało praktyczne – m.in. ze względu na możliwość uszkodzenia powłoki lakierniczej. Dlatego za najlepszą opcję uważa się bagażniki platformowe.

Funkcjonalność, lepsza logistyka

Mają one wielu zwolenników dzięki prostocie i funkcjonalności. Platforma montowana jest na haku holowniczym, co w wielu modelach ogranicza się praktycznie do użycia kilku śrub. Stworzone w ten sposób stanowisko jest idealne do transportu rowerów. One mocowane są za pomocą wsporników utrzymujących ramy. Koła zabezpieczają specjalne taśmy.

Platforma pozwala na przewiezienie sprzętu na dowolną odległość. Stąd tak duża popularność tego rodzaju bagażników rowerowych wśród osób ceniących sobie podróże rowerowe w różnych krajach Europy. Pojazdy montowane na platformie są niewątpliwie stabilne dzięki wyprofilowanym wyżłobieniom. Nie wytwarzają też znaczących oporów aerodynamicznych.

Bardzo istotna jest zarówno funkcjonalność takiego rozwiązania jak i możliwości logistyczne – zauważają eksperci sieci Feu Vert, jednego z liderów sprzedaży akcesoriów samochodowych w Polsce. Platforma rowerowa może pomieścić nawet cztery jednoślady o różnych gabarytach. Co szczególnie istotne – jej montaż jest bardzo szybki, wręcz intuicyjny. To rozwiązanie bardzo bezpieczne. Platformy fabrycznie wyposażane są w systemy oświetleniowe – po podłączeniu są doskonale widoczne dla pojazdów jadących z tyłu.

Niemniejsze znaczenie dla właścicieli rowerów ma ich odpowiednie zabezpieczenie. Im droższy model platformy, tym lepsze są systemy ograniczające możliwości złodziei. Ważne, by zabezpieczały one nie tylko jednoślady, ale i możliwość odsunięcia platformy tak, by dostać się do zawartości bagażnika.

Alternatywą dla platformy to tańsze od niej systemy do montowania rowerów na dachu. Są one instalowane do przystosowanych pojedynczych uchwytów. Te wymagają montażu do belki dachowej w samochodzie. Tu istnieje wybór między uchwytami stalowymi a aluminiowymi. Pierwsze są trwalsze, bardziej wytrzymałe na możliwe uderzenia.

W wersji ekonomicznej do instalacji takiego bagażnika potrzebne są odpowiednie śruby, a także nakrętki i przystosowany do nich klucz. Można jednak wybrać rozwiązanie łatwiejsze i szybsze w montażu, ale nieco droższe. Wtedy do poprawnego montażu wystarczy jedynie zatrzaśnięcie specjalnych obejm.

Bezpieczny transport i zabezpieczenie przed kradzieżą

Czy usytuowanie roweru w takich warunkach jest uciążliwe? To mit. Problemem jest wyłącznie jego uniesienie. Gdy pojazd znajduje się już w szynie, należy zacisnąć mocowania i taśmy, a jego ramę umieścić w przystosowanym do niej uchwycie. Wybierając taki model uchwytu dachowego, warto zadbać o zabezpieczenie. W większości modeli oferowane są już zamki, które uniemożliwiają wypięcie roweru oraz całego uchwytu. Transport jest wtedy w pełni bezpieczny. To istotne szczególnie podczas dalszych podróży, kiedy samochód pozostawiony jest np. nocą na parkingu.

Niezależnie od typu bagażnika rowerowego, istotny jest jego precyzyjny montaż. Niemal wszystkie modele wymagają złożenia z części. Te powinny zostać starannie połączone – dokładnie według wskazówek zawartych w instrukcji. Dla stabilizacji bagażnika i jego odpowiedniego zabezpieczenia ważne są detale. Nieprawidłowo zastosowany wkręt, zbyt duże luzy na łączeniach – takie szczegóły mogą być bardzo kosztowne podczas podróży, gdy samochód z bagażnikiem rowerowym osiąga szybkość kilkudziesięciu km/ godz. Dlatego tak istotne jest, by po montażu oraz założeniu swoich pojazdów przez pierwszy odcinek drogi nie tylko jechać rozważnie, ale i zatrzymać się do kontroli wszystkich mocowań.



Kategorie: Poradnik

Tagi: