Piasty rowerowe

Piasty rowerowe
3.5 (70%) 12 głosów

Piasta rowerowa  jest środkową częścią koła, która obraca się na osi zamocowanej do ramy roweru. Do kołnierza piasty przymocowane są szprychy, a w przypadku piasty tylnej również wolnobieg oraz zębatki. W piastach rowerowych znajdują się łożyska, dzięki którym koło może swobodnie się obracać. Ze względu na montaż wolnobiegu, piasty możemy podzielić na dwa rodzaje: połączone w jedną część z zębatkami tylnymi oraz ukryty w bębenku na który zakładana jest kaseta z zębatkami lub każda zębatka oddzielnie

Piasty rowerowe Shimano Piasta rowerowa Tył FH-M665 36H szprych pod hamulec tarczowy Center Lock SLXPiasty rowerowe
Kliknij i sprawdź ceny!

System z bębenkiem jest obecnie bardziej popularny, ponieważ umożliwia wymianę piasty bez konieczności wymiany wolnobiegu przez co eksploatacja jest tańsza. W rowerach miejskich możemy także spotkać piasty rowerowe z dynamem z którego jest zasilane oświetlenie rowerowe. W starszych rowerach można było spotkać piasty, które posiadały mechanizm “Torpedo” – hamowanie odbywało się poprzez cofnięcie pedałami. Piasty mogą różnić się budową kołnierza w zależności od rodzaju hamulców rowerowych jakie posiadamy. W przypadku hamulców tarczowych piasty posiadają specjalne wzmocnienia oraz otwory do których mocowane są tarcze hamulcowe.

 Mocowanie piasty

Spośród dostępnych wariantów najbardziej popularnym rodzajem mocowania piasty z osią o średnicy 9 mm jest tak zwany szybkozamykacz. Po poluzowaniu nakrętki po drugiej stronie piasty, zwalniamy ramię samozamykacza i po chwili możemy zdjąć koło rowerowe. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest brak potrzeby przewożenia kluczy potrzebnych do zdjęcia koła. Często spotykanym mocowaniem jest tzn. “na motylka”. W rozwiązaniu tym stosuje się nakrętki ze skrzydełkami do odkręcenia których nie będą potrzebne nam klucze.

Łożyska w piastach rowerowych

Ze względu na zastosowane łożyska, piasty możemy podzielić następująco:

  • najprostsze modele posiadają zwykłe łożyska kulkowe.
  • piasty na łożyskach maszynowych. Łożyska te po zużyciu możemy wymienić na nowe bez konieczności wymiany całej piasty.
  • piasty pakietowe – posiadają specjalnie zaprojektowane zespoły od 3 do 5 łożysk. Mogą to być łożyska kulkowe, baryłkowe lub igłowe. Niestety tego rodzaju łożyska możemy dostać jedynie u producenta piast, przez co eksploatacja piast może by nieco bardziej koszowna. Rozwiązanie te spotykamy w najdroższych rowerach szosowych i górskich.

Kategorie: Poradnik

Tagi: ,

2 Komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany