Czym jest ostre koło?

Oceń ten wpis

Pojęcie to oznacza bezpośrednie przeniesienie napędu stosowanego w pierwszych modelach rowerów, a obecnie w rowerach torowych lub z tego typu mechanizmem. Ostre koło z jezyka angielskiego oznacza fixed gear, a potocznie fixie. Stanowi on najprostszą konstrukcyjnie formę roweru, która nie dla każdego może być najprostsza w obsłudze. Rower z ostrym kołem nie posiada wolnobiegu. Natomiast piasta w tylnym kole jest połączona na sztywno z kołem łańcuchowym, a nastepnie za pośrednictwem łańcucha z korbami. Rower na ostrym kole ma zazwyczaj tylko jedno przełożenie, czyli jedno koło łańcuchowe na korbie, a jedno koło łańcuchowe na tylnej piaście. Tutaj występuje jeden bieg, a obrót tylnego koła powoduje ciągły obrót pedałów W wyniku tego, gdy obraca się tylne koło, wpływa to bezpośrednio na obrót pedałów. W tym przypadku nie jest możliwa jazda bez pedałowania np. z górki, tak jak na rowerach z wolnobiegiem, ale tutaj można jechać do tyłu albo stać bez podpierania nogami na tak zwanej stójce.

Zastosowanie ostrego koła

Warto wiedzieć, że użytkownicy rowerów posiadających ostre koło są zwolennikami szybkości, którą daje ten mechanizm, a także charakteryzują się znaczną sprawnością fizyczną, którą wymusza tego rodzaju model. W wyniku braku przerzutek i ciągłej pracy mięśni to dla wielu użytkowników powrót do pierwotnej istoty kolarstwa. Wiadomo, że ostre koło powstało od rowerów torowych i jest szeroko stosowane podczas treningu przez zawodowych kolarzy. Większość modeli z tej kategorii powstaje na bazie ram rowerów torowych, o bardzo zwartej geometrii, co przekłada się na dużą zwrotność. Rower charakteryzuje się właściwą dynamiką, gdzie w parze z ostrokołowym mechanizmem idą odpowiednie koła o lekkich i wąskich oponach z niewielkim bieżnikiem. Miłośnikami rowerów o ostrym kole są nie tylko sportowcy w dziedzinie kolarstwa, ale także inni profesjonaliści, dla których przyspieszenie i manewrowość roweru to podstawa. Grupę tą reprezentują kurierzy rowerowi. Dla nich bezawaryjność tego sprzętu jest bardzo ważna, zwłaszcza zimą, ze względu na jego lekkość oraz niezawodność. Tutaj panuje zasada, że im mniej części w rowerze, tym mniej elementów może ulec zepsuciu, a dodatkowo stanowi to względnie niski koszt naprawy. To społeczność kurierów rowerowych przyczyniła się też do spopularyzowania ostrego koła wśród innych rowerzystów. Ostre koło oprócz kolarstwa torowego znalazło zastosowanie przy zimowym treningu kolarzy szosowych w celu wyrobienia nawyku ciągłego pedałowania oraz przyzwyczajenia do jazdy na ciągłym obciążeniu bez braku możliwości redukcji biegu. Ponadto wykorzystują je w swojej pracy również akrobaci do wykonywania różnych, nietypowych ewolucji takich jak: stójka, jazda do tyło lub kręcenie się na tylnym kole.

f-cheetah-prey-ostre-kolo-niebieski-2015Ostre koło
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

Jak uzyskać efekt ostrego koła?

Ostre koło można uzyskać poprzez nakręcenie koła łańcuchowego na tylną piastę, na wolnobieg lub piastę torową, która ma dodatkową kontrę na lewy gwint zapobiegającą odkręceniu koła łańcuchowego. Prosta konstrukcja ostrego koła pozostawia jednocześnie duże możliwości dla personalizacji. Właściwy dobór części pozwala dopasować rower do własnej budowy, preferencji, techniki jazdy i umiejętności. Oprócz klasycznych modeli pochodzących z torówek lub szosówek można również spotkać specyficzne warianty ostrego koła, które znalazły różne przeznaczenie np. do akrobacji i trików. Prosta budowa, którą charakteryzuje brak przerzutek i zbędnych akcesoriów sprawiają, że w rowerze niewiele może się popsuć. Pozwala to obniżyć koszt zakupu, złożenia roweru jak również utrzymania. Znaczna część użytkowników fixie preferuje skromną stylistykę.

Planując wprowadzenie ostrego koła w rowerze trzeba pamiętać, że najważniejszym elementem fixie jak i każdego roweru jest suport. Standardowe kwadraty są obecnie zastępowane przez systemy typu hollowtech lub hollowtech II. Drugim ważnym elementem jest przełożenie zwłaszcza w przypadku ostrego koła. Ilość zębów zastosowanych w zębatkach gwarantuje charakter jazdy. Na początek najlepsze będzie standardowe 2,8, ale dobór to indywidualna sprawa. Pozwoli regulować łatwość pedałowania bądź możliwość osiągania wyższych prędkości.

Zanim zdecydujemy się na ostre koło analizie musimy poddać budowę roweru, a zwłaszcza ramę. W przypadku, gdy chcemy zastosować efekt ostrego koła musi być ona stalowa lub aluminiowa i wytrzymała. Unikajmy produktów karbonowych, które nie sprawdzą się przy miejskich zagrożeniach. Na komfort jazdy wpływa geometria ramy. Im mniejszą bazę kół ma rower tym będzie zwrotniejszy, stąd miejskie fixie charakteryzują się zwartą ramą. Zazwyczaj stosowane są w nich haki otwarte do tyłu, czyli haki poziome, charakterystyczne dla modeli torowych, ale niektóre ramy szosowe z hakami otwartymi do tyłu również nadają się do zamontowania ostrego koła. Następnie do ramy dobieramy takie widelce, aby prześwit między kołem, a ramą był jak najmniejszy.

Pamiętajmy, że ostre koła mają 28 cali, z cienkimi oponami dla zmniejszenia oporu. Rodzaj kołnierza to kwestia głównie wizualna, gdyż wysoki pasuje do nowoczesnej stylistyki, z kolei niski do retro. Obręcze, podobnie jak inne rowerowe elementy, różnią się użytym materiałem. Obecnie stalowe są wypierane przez aluminiowe. Coraz częściej zastosowanie znajdują 3, 4 lub 5 ramienne koła karbonowe, ale podobnie jak w przypadku ramy z tego materiału nie są używane w rowerach do miejskiej jazdy. O właściwościach koła decyduje także zaplot szprych. Standardowy to 3 krzyże, gdyż ilość krzyży zwiększa sztywność boczną koła, popularny jest też zaplot ?na słoneczko?, czyli bez krzyży, który usztywniaja koło w pionie. Czasem z tyłu spotyka się też zaplot krzyżowo-radialny, czyli lewa strona zapleciona jest na słoneczko, a prawa krzyżowo.

Podczas projektowania roweru na ostrym kole, ważnym elementem jest wybór pedałów. Najbezpieczniej sprawdzają się zwykłe, w których stopa jest trzymana paskami. Można także zastosować wpinane na sztywno, czyli strapy lub występujący w szosówkach system SPD. Ten ostatni wypina się awaryjnie przy pewnych obciążeniach łagodząc przy tym skutki niespodziewanych wypadków. W tej sytuacji montaż hamulców jest kwestią wybory. Znaczna część użytkowników ostrego koła rezygnuje z nich, ponieważ są dodatkowym obciążeniem i uniemożliwiają wykonanie niektórych manewrów. Na początku jazdy z ostrym kołem warto wyposażyć rower w mechaniczny hamulec, dla bezpieczeństwa swojego i innych. Warto także pamiętać, że posiadanie hamulców w rowerze regulują przepisy i wskazują na posiadanie przynajmniej jednego sprawnie działającego.

Wady i zalety ostrego koła.

Wady:

  • pokonywanie łuków w pochyleniu może skutkować zahaczeniem o nawierzchnię;
  • wkręcenie się obcych elementów w łańcuch może spowodować kolizję;
  • problem występuje, gdy noga spadnie z pedału, dlatego poleca się używanie pedałów zatrzaskowych lub nosków;
  • awaryjne hamowanie jest trudne i niebezpieczne.

Z kolei do zalet zaliczymy:

  • lepsze wyczucie roweru;
  • wyrabianie nawyku ciągłego pedałowania;
  • ułatwianie wykonania akrobacji oraz trików;
  • rower jest lżejszy w przeciwieństwie do standardowego, gdyż nie posiada przerzutek, dużej ilości zębatek, manetek oraz linek;
  • większa niezawodność, czyli mniej części, które mogą się popsuć.


Kategorie: Poradnik

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany